Webwinkel Coolblue stelt de voorgenomen beursgang uit.
Topman Pieter Zwart verwijst naar terughoudendheid bij beleggers als gevolg van de onzekere situatie op financiële markten.
Afgelopen week meldde het FD dat Coolblue in de aanloop naar de beursgang is aangelopen tegen een winstdaling, mede door personeelstekorten.
Coolblue stelt zijn beursgang tot nader order uit vanwege de huidige onzekerheid op de financiële markten. De situatie zorgt er volgens topman Pieter Zwart voor dat investeerders terughoudend zijn ten aanzien van beursgangen in de webwinkelbranche.
Coolblue wilde eigenlijk deze maand de stap naar de beurs in Amsterdam maken. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Het was de bedoeling dat daarmee 150 miljoen euro wordt opgehaald. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen.
“De afgelopen maanden is door heel veel mensen ontzettend hard gewerkt aan alle voorbereidingen, en wij waren er klaar voor. En daar wil ik iedereen heel hard voor bedanken”, zegt Zwart in een verklaring. Hij benadrukt dat hij nog altijd het volste vertrouwen heeft in de koers van het bedrijf.
De onderneming is voor 49 procent in handen van investeerder HAL, die eveneens tegenvallende marktomstandigheden noemt als reden om de beursplannen uit te stellen. Topman en medeoprichter Zwart bezit zelf ongeveer 50 procent van de aandelen. Ook financieel directeur Daphne Smit heeft stukken in bezit.
Winstdaling bij Coolblue
In de periode naar aanloop van z’n beursgang deze maand is Coolblue tegen problemen aangelopen die de winst flink hebben doen dalen, meldde Het Financieele Dagblad afgelopen week op basis van niet-publieke rapporten van bankanalisten die de krant heeft ingezien.
Afgelopen jaar boekte het bedrijf van ondernemer Pieter Zwart een recordwinst van 61 miljoen euro boekte bij een omzet van 2 miljard euro. Op korte termijn zijn er echter obstakels, vanwege tekorten aan bezorgers en personeel in het distributiecentrum in Tilburg.
Daarnaast zijn er hoge opstartkosten gemaakt voor de expansie naar Duitsland en de introductie van nieuwe diensten, zoals het installeren van zonnepanelen en laadpalen, die invloed hebben op de winstmarge van het bedrijf.
De gedaalde winst in combinatie met de recente onzekerheid op de beurs heeft mogelijk invloed gehad op de prijs die beleggers voor de webwinkel willen betalen. Uit de analistenrapporten die het FD inzag bleek dat de begeleidende banken vonden dat het bedrijf rond de 4 miljard euro waard is, met een maximale waardering van 6 miljard euro.